lijn

Mindfulness voor Kinderen

Mindfulness is een vorm van opmerkzame aandacht zonder oordelen waarbij de aandacht wordt gericht op een focus, bijvoorbeeld de ademhaling of delen van het lichaam. Als het ware is mindfulness de bewustwording van dat wat zich voordoet; bijvoorbeeld gedachten, gevoelens, stemmingen of fysieke ervaringen zonder hierop automatisch te reageren. Waar veel therapieën op verandering gericht zijn, is mindfulness gericht op het leren om op een ontspannen manier te zijn met wat er is, hetgeen dan weer tot verandering(en) leidt.

Mindfulness helpt om open te staan en bewust aanwezig te zijn in het huidige moment. Omdat informatiestromen tegenwoordig steeds sneller gaan en het leven met momenten als hectisch kan worden ervaren, krijgen we zaken vaak nog maar half mee en doen we (te) veel op de automatische piloot. Hierdoor kan het voorkomen dat dit direct negatieve gevolgen heeft op de manier waarop we reageren op onze omgeving. Uit onderzoek is gebleken dat vooral kinderen sterk reageren op deze overvloed aan prikkels. Er kunnen stemmingswisselingen ontstaan en in ernstigere gevallen onhandelbaar gedrag. Door het kind met behulp van mindfulness weer terug te brengen in het hier en nu, ontstaat er weer innerlijke rust hetgeen direct positieve invloed heeft op het gedrag.

Loslaten met mindfulness

Niet alleen volwassenen ervaren tegenwoordig stress, maar ook kinderen. Stress bij kinderen komt helaas de laatste jaren steeds vaker voor en kan door verschillende factoren worden veroorzaakt, bijvoorbeeld: maatschappelijke druk, hoge verwachtingen, emotionele stress, trauma, piekeren e.d.

Symptomen van stress bij kinderen kunnen zijn hoofdpijn, buikpijn, duizeligheid, slapeloosheid, verandering in gedrag en gebrek aan eetlust. Als deze symptomen zich voordoen, is het uiteraard allereerst heel belangrijk om samen met uw kind te onderzoeken of de oorzaak in stress en of gespannenheid ligt. Indien dit het geval blijkt te zijn, is mindfulness een zeer goede manier om uw kind te leren loslaten zodat uw kind mentaal en fysiek tot rust kan komen.

In de lessen en workshops die ik geef in yoga en mindfulness leer ik uw kind verschillende methoden om overbodige/negatieve gevoelens en emoties los te laten. Het grote voordeel is dat uw kind dit zelf leert en dus in zijn of haar kracht wordt gezet. In deze fase is het belangrijk dat ouders ook de mindfulness ervaren, zodat ze het kind vanuit eigen ervaring kunnen ondersteunen in het proces.

Afhankelijk van de klachten geef ik naast de lessen yoga en mindfulness ook persoonlijk begeleiding aan kinderen die te kampen hebben met hooggevoeligheid, aanhoudende onbeheersbare emoties, hyperactiviteit en concentratieproblemen.

Mindfulness voor kinderen met ADHD

Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken en praktijk is gebleken dat mindfulness zeer positief kan uitwerken voor kinderen met ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Kinderen met ADHD zijn vaak sneller afgeleid, hebben concentratieproblemen, zijn hyperactief en aanhoudend impulsief. In veel gevallen gaat ADHD samen met andere stoornissen zoals agressiviteit, motorische stoornissen, angst-en stemmingsstoornissen, tics en leerproblemen.

Kinderen met ADHD kunnen met mindfulness leren om hun “aandachtspier” te trainen, prikkels te reguleren en de verschillende impulsen te leren beheersen.