yogabymarlies-yoga-coaching-wellness-health-005
lijn

Hatha-, Yin-, & Poweryoga

volwassen-yoga-01
Halsteren
poweryoga

Hatha Yoga

Hatha Yoga is de basis waaruit vele andere yogastijlen zijn voortgekomen. Ha (zon) Tha (maan) omschrijft de mannelijke - vitale levensenergie en de vrouwelijke - mentale energie. Disbalans in deze polaire energieën kan ongemakken of ziekte in het fysieke lichaam veroorzaken en op mentaal vlak stress en burn-out. In een Hatha yogales werken we aan de balans van het lichaam en de geest door middel van yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en meditatie. Een Hatha yogales is een rustige vorm van yoga.

Prana (levensenergie) Yama (controle) is een belangrijk onderdeel binnen de Hatha Yoga. Door toepassing van Pranayama wordt er geleerd hoe er controle kan worden uitgeoefend op de ademhaling en op de (drukke) geest. Met het aanleren van verschillende ademhalingstechnieken kan de capaciteit en de inhoud van de ademhaling worden vergroot, hetgeen meer levensenergie geeft. Zo heeft Pranayama een zeer positief effect op lichaam en geest.

Yin Yoga

Yin Yoga is een zachte, rustige yogastijl, die voornamelijk bestaat uit zittende en liggende houdingen, gericht op het voelen in het eigen lichaam. De houdingen worden enkele minuten aangehouden om de diepere lagen in het lichaam (fascia) te ontspannen. Fascia is het weefsel dat alle spieren en organen omhult en alles in het lichaam met elkaar verbindt. Het bestaat uit zenuwweefsel, bloedvaten en lymfvaten. Ook het meridianenstelsel (energiebanen) is gelegen in de fascia. Het langer aanhouden van de yogahoudingen zorgt voor een ‘slowing down’ effect waardoor het lichaam zich op een dieper niveau kan openen. Yin Yoga is een zeer rustige en diepgaande yogastijl wat een intensieve werking op het lichaam heeft. De Yin Yoga houdingen zijn vooral bedoeld om het bindweefsel rond de heupen, de benen, het bekken, de schouders en de wervelkolom te ontspannen.
Het hebben van een soepel fascia is van groot belang voor de gezondheid en vitaliteit van ons lichaam. Yin Yoga helpt hierbij, door maximale rek of compressie aan te brengen op het fascia en zo het zelf herstellend vermogen van het lichaam te ondersteunen.

Het effect van Yin Yoga-houdingen is een flexibeler, energetisch stabieler, beweeglijker en uiteindelijk sterker lichaam. Doordat de houdingen voor langere tijd aangehouden worden, geeft het de tijd om gevoelens, emoties en gedachten te observeren. Zo wordt yin yoga ook wel als een meditatieve stijl van yoga beschouwd.

Poweryoga

Poweryoga is een krachtige en dynamische vorm van yoga. Deze yogastijl bestaat uit verschillende herhaalde asana’s in flow, wat berekent dat de diverse fysieke houdingen direct na elkaar worden uitgevoerd. De houdingen samen vormen deze dynamische en krachtige yogastijl. Met verschillende ademhalingstechnieken wordt geleerd hoe de adem de lichamelijke inspanning kan ondersteunen.

Doordat Poweryoga vooral gericht is op lichamelijke uitdagingen waarbij verschillende spiergroepen worden gebruikt, draagt deze yogastijl bij aan het bevorderen van kracht, lenigheid en conditie. Poweryoga is voor iedereen die op een krachtige manier wil werken aan de balans tussen lichaam en geest.

De Poweryogales begint met een lichte warming-up en pranayama. De les wordt afgesloten met een eindmeditatie (Savasana).

 

 

Yoga draagt bij aan stabiliteit, kracht en flexibiliteit.